بهترین روش های خشک کردن زعفران

خشک کردن زعفران به روش های مختلف
بهترین روش های خشک کردن زعفران

پس از چیده شدن گل، بواسطه ظرافت و فسادپذیري آن باید به سرعت نسبت به جداسازي کلاله ها اقدام نمود.
براي دستیابی به محصول نهایی کلاله هاي جدا شده وارد مرحله خشک کردن می گردند. این عمل از مهمترین مراحل موثر بر کیفیت نهایی محصول محسوب می گردد.

روش به کاربرده شده و رعایت مسائل بهداشتی از ابزارهاي مهم دستیابی به محصول با کیفیت می باشند.بهترین روش های خشک کردن زعفران را در اینجا برای شما توضیح میدهیم!

از همین جهت با اشاره به انواع روشهاي خشکاندن به بررسی تائید هر روش بر کیفیت محصول نیز می پردازیم:

الف- روش سنتی خشک کردن زعفران :

در این روش معمولاً زعفرانهاي دسته بندي شده را در داخل سبد و با ظروفی مشابه که داراي سوراخهاي ریزي است قرار می دهند و روي آن را با پارچه نازکی می پوشانند. آنگاه این ظرفها را در اطاقی که داراي حرارت مناسبی است قرار می دهند و یا آنها را از سقف می آویزند هر چند روز یکبار دسته هاي زعفران را بر می گرداند تا خشک شوند.

در صورت وجود آفتاب مناسب، بعضی از کشاورزان روزي چند ساعت ظروف زعفران را در سایه آفتاب قرار می دهند تا فرآیند خشک شدن تسریع یابد. زمانی که زعفران رنگ قرمز تیره به خود بگیرد و با فشار بین دو انگشت خرد شود می توان گفت که زعفران خشک شده است.

این روش که از قدیم رواج داشته و در سایه به تدریج خشک می کنند که دارای معایبی از جمله غیر بهداشتی بودن،کاهش کیفیت،کاهش قدرت رنگدهی و آلودگی به مواد خارجی،گرد وغبار و … می باشد.

معایب روش سنتی:

  1. طولانی بودن مدت زمان خشکاندن
  2. افت کیفی محصول
  3. افزایش امکان کپک زدگی
  4. افزایش امکان آلودگی به انواع میکروبها
  5. افزایش امکان آلوده شدن به مواد خارجی
  6. تیره شدن زعفران هاي حاصله
  7. بالابودن میزان رطوبت

ب- روش الک و هیتر(تستینگ) :

این روش به روش اسپانیایی نیز شهرت دارد، بواسطه ارزان بودن سیستم و حمایت هاي وزارت جهاد کشاورزي از روش هاي معمول در میان کشاورزان می باشد. خلاصه مراحل کار به صورت زیر می باشد:

  1. کلاله هاي جدا شده از گل به مقدار 150 تا 200 گرم را بلافاصله به توري هاي مخصوص منتقل و آماده خشکاندن می نماید.
  2. استقرار توري با فاصله معین بر روي منبع حرارتی که بتواند 75 درجه گرما را به طور یکنواخت و غیرمستقیم در قسمت زیر توري و بدون برخورد شعله مستقیم تامین نماید.
  3. پس از تنظیم حرارت توري محتوي زعفران را به مدت 15 تا 20 دقیقه روي دستگاه گذاشته و در این حالت به هیچ وجه زعفران دست زده نمی شود.
  4. پس از 20 دقیقه توري خالی دیگري را روي توري محتوي زعفران قرار داده و هر دور توري را با هم برداشته طوري می چرخانند که زعفران به طور کامل در توري دوم تخلیه گردد.
  5. مجدداً توري را روي دستگاه قرار داده و پس از 15 دقیقه همین عمل را تکرار می کنند.
  6. پس از 3 یا 4 بار تکرار که روي هم بین 50 تا 60 دقیقه طول خواهد کشید زعفران داخل توري خشک شده و بایستی به ظرف مخصوص نگهداري محصول منتقل شود.

و در آخر از هر توري در هر مرحله 30 تا 40 گرم زعفران خشک شده بدست خواهد آمد. بهتر است زعفران خشک شده را از توري مستقیماً روي پارچه کاملاً تمیر تخلیه نموده تا زعفران کاملاً خنک شود. پس از خنک شدن زعفران را به ظرفی تمیز و محکم منتقل نموده و تا زمان عرضه به بازار در جاي خشک و خنک نگهداري شود.

نقاط ضعف و قوت روش الک و هیتر اسپانیایی:

  1. به دلیل دقیق نبودن مقدار گرماي تولیدي توسط هیترها گاه به دلیل بی دقتی مصرف کنندگان، زعفران دچار سوختگی و افت کیف می گردد.
  2. امکان کنترل میزان رطوبت وجود ندارد.
  3. کیفیت محصول نهایی به نسبت مطلوب می باشد.
  4. سرعت عمل آن قابل ملاحظه می باشد.
  5. قیمت دستگاه پایین بوده (هر ست حدود 350 هزار ریال) و درنتیجه امکان استفاده از آن براي کشاورزان وجود دارد.
  6. به دلیل پایین بودن ظرفیت دستگاه امکان استفاده از آن براي زمین هاي کوچک با محصول کم نیز میسر است.
  7. امکان استفاده گروهی توسط کشاورزان

ج-خشک کردن زعفران توسط دستگاه های مدرن با کنترل رطوبت :

زعفران خشک شده با این نوع دستگاه ها تحت شرایط خاصی بهترین کیفیت را از لحاظ قدرت رنگدهی و طعم دارد.در این روش از الک هایی با قطر 30 سانتیمتر و داراي توري ابریشمی استفاده می کنند.

کلاله هاي تازه زعفران را در لایه اي به ضخامت 2-3 سانتی متر روي توري قرار داده و سپس الک را به فاصله مناسب از منبع حرارتی قرار می دهند. با ردیف نمودن چندین الک بر روي هم و تغییر در موقعیت آنها محصول به طور دقیق و یکنواخت خشک می شود.

مزایاي  روش خشک کردن زعفران با دستگاه های خشک کن صنعتی :

  1. سرعت بالاي خشک کردن
  2. حجم خروجی بالا
  3. امکان کاربرد سیستم هاي کنترلی به منظور کاهش خطا
  4. میزان استهلاك پایین
  5. امکان کنترل میزان رطوبت- میزان حرارت
  6. امکان کاربرد براي سایر محصولات (گیاهان دارویی و …)

 

 

سایر روشهای خشک کردن زعفران:

 آون الکتریکی :

استفاده از آون الکتریکی با دماي قابل تنظیم 60-50 درجه سانتیگراد و سینی هاي مخصوص با توري هاي ابریشمی یکی دیگر از روشهاي خشک کردن زعفران می باشد. در این روش زعفران در لایه اي به ضخامت 2-1 سانتیمتر براي مدت 40-30 دقیقه در حرارت فوق خشک می شود. در این روش قدرت رنگی و عطر زعفران حاصله بالا می باشد.

خشک کن انجمادي:

در این روش ابتدا محصول را در دماي 22- تا 18- درجه سانتیگراد به مدت 20 ساعت قرار داده و سپس تحت دماي 13- درجه سانتیگراد و فشار 0.15mmhg به مدت 12 ساعت قرار می دهند. در این روش مقدار رنگدانه کروسین محصول بسیار بالا می باشد.همچنین لازم به ذکر است که رنگ زعفران حاصله نارنجی متمایل به قرمز خواهد بود که به علت ذهنیت نادرست مصرف کنندگان مبنی بر قرمزي زعفران، از نظر ظاهري رنگ مطلوبی نمی باشد.

خشک کن خورشیدي:

این دستگاه تشکیل شده از طبقاتی که کلاله هاي زعفران بر روي آن قرار گرفته و از طریق جذب اشعه خورشید رطوبت از دست داده و خشک می گردند.

خشک کننده هایی با انتقال هوا:

در اینجا هواي داغ با محصول تماس مستقیم پیدا می کند. مهمترین آنها خشک کن هاي تونلی هستند در این روش توسط دستگاه برش کلاله از گلبرگ جدا شده و با عبور از تونل گرمایی 50 % رطوبتش را از دست می دهد و سپس با استفاده از نیروي باد و بر اساس اختلاف جرم حجمی و با عبور از یک دستگاه الکتریکی محصول جدا می گردد.

خشک کننده هاي تحت خلاء:

از این خشک کننده ها براي موادي که حرارت بالا باعث تخریب مواد موثره آنها می شود استفاده می گردد.

مدیر فروش زعفران قائنات

مصطفی قربانی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه‌های زیر کلیک کنید.

فرم مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *