روش های خشک کردن زعفران در کشورهای دیگر

در کشورها و مناطق مختلف، زعفران به روش هاي متفاوتی خشک می شود. در اینجا روش های خشک کردن زعفران در کشورهای دیگر را بازگو میکنیم:

اسپانیا: در اسپانیا از الک هایی با قطر 30 سانتیمتر و داراي توري ابریشمی استفاده می کنند.

کلاله هاي تازه زعفران را در لایه اي به ضخامت 3-2 سانتیمتر روي توري قرار داده و سپس الک را به فاصله مناسب از منبع حرارتی قرار می دهند. با ردیف نمودن چندین الک بر روي هم و تغییر در موقعیت آنها محصول بطوردقیق و یکنواخت خشک می شود.

با توجه به حفظ مناسب تر کیفیت زعفران و کوتاه شدن زمان خشک کردن در ایران نیز این شیوه در حال جایگزینی با روش سنتی می باشد.

استفاده از آون الکتریکی با دماي قابل تنظیم 60-50 درجه سانتی گراد و سینی هاي مخصوص با تورهاي ابریشمی یکی دیگر از روشهاي خشک کردن زعفران می باشد. در این روش زعفران در لایه اي به ضخامت 2-1 سانتیمتر براي مدت 40-30 دقیقه در حرارت فوق خشک می شود.

یونان:

در یونان جهت خشکانیدن، ابتدا زعفران تازه بر روي طبقاتی به ابعاد 50*40 سانتیمتر که داراي کف پوشیده از پارچه ابریشمی است به صورت یکنواخت پهن می شود. ضخامت لایه زعفران 5-4 میلی متر می باشد.

سپس این طبقات به صورت قفسه هایی به فاصله 25 تا 30 سانتی متر از یکدیگر بر روي پایه هایی قرار می گیرند. سپس این قفسه ها داخل اطاق تاریک قابل گرم کردن قرار داده می شوند.

درجه حرارت اطاق قابل کنترل می باشد. در طی چند ساعت اول خشکانیدن، درجه حرارت در حدود 20 درجه سانتیگراد نگهداري شده و پس از آن به 30 تا 35 درجه سانتیگراد افزایش می یابد. هنگامی که رطوبت محصول به 10 تا 11% می رسد عملیات خشکانیدن خاتمه می یابد. زمان خشکانیدن در این شیوه حدود 12 ساعت است.

مراکش:

در مراکش زعفران بلافاصله پس از جداسازي از گل خشک می شود. به این صورت که کلاله ها را به صورت لایه نازکی بر روي پارچه پهن کرده و در آفتاب و یا سایه خشک می کنند. مدت زمان خشکانیدن زعفران در آفتاب حدود 2 ساعت و در سایه بین 7 تا 10 روز به طول می انجامد.

ایتالیا:

در ایتالیا پس از جداکردن کلاله از محل انشعاب سه شاخه متصل به خامه، زعفران بر روي الک با توري پارچه اي قرار گرفته و توسط پایه اي به فاصله 20 سانتیمتر بر روي منبع حرارتی حاصل از ذغال چوب قرار می گیرد تا خشک شود.

مدت خشکانیدن 15 تا 20 دقیقه به طول می انجامد عقیده بر این است که زعفرانهاي خشک شده با این شیوه نسبت به نمونه هاي خشک شده با آون الکتریکی داري رنگ قرمز روش تر بوده و از طعم و عطر بهتري برخوردار است.

از هر 500 گرم کلاله تازه ، 100 گرم زعفران خشک با رطوبت 2 تا 5 % بدست می آید.

کلاله هاي خشک شده با آسیاب هاي الکتریکی که جهت تولید پودر قهوه به کار می رود، تبدیل به پودر می شوند. پودر تولید شده به علت خاصیت جاذب الرطوبه بودن در شیشه هاي در بسته قرار گرفته و در محل خشک نگهداري می شود.

هندوستان:

در هندوستان زعفران به دو شیوه خشک می شود. در شیوه اول، کلاله به همراه خامه را پس از جداکردن از دیگر اجزاي گل در معرض نور مستقیم آفتاب قرار می دهند تا رطوبت آن به حدود 10 تا 12 درصد کاهش یابد. زمان خشکانیدن بر حسب درجه حرارت هوا، بین 3 تا 5 روز طول می کشد.

در روش دوم، در طی زمان برداشت گل که فرصت لازم براي جداسازي کلاله وجود ندارد، گلها به صورت کامل در معرض نور خورشید خشک شده و سپس در فرصت هاي مناسب کلاله ها بوسیله دست از گل خشک شده جدا می شود.

نتیجه گیري:

با توجه به اهمیت مرحله خشکاندن زعفران در کیفیت نهایی محصول، این مرحله پراهمیت ترین جزء روند تولید زعفران می باشد.

به همین دلیل رعایت نکات زیر در کاربرد روش مناسب براي تولید محصول نهایی ضروري می باشد:

  1. کاربرد روش مناسب با توجه به شرایط هر منطقه و تولیدکنندگان متقاضی
  2. مدت زمان جداسازي تا مرحله خشکانیدن کمتر از 24 ساعت باشد.
  3. حرارت دهی یکنواخت و غیرمستقیم باشد.
  4. رطوبت نهایی محصول کمتر از 10 % باشد.
  5. بهداشتی بودن روش
  6. میزان استهلاك پایین
  7. پایداري قدرت رنگی و عطر و طعم محصول نهایی

با مطالعه روش هاي ذکر شده و با توجه بر شرایط کلی حاکم به بخش تولید زعفران مانند کوچک بودن اکثر باغات زعفران به واسطه وجود نظام خرده مالکی، عدم دارا بودن بنیه مالی مناسب اکثر تولیدکنندگان و …

و همچنین مزایا و معایب هر روش، در حال حاضر امکان کاربرد روش تستینگ (الک و هیتر) بعنوان روش معمول و همچنین دستگاههاي خشک کن طبقاتی (صنعتی) به عنوان روش برتر در میان تولیدکنندگان وجود دارد.

مدیر فروش زعفران قائنات

مصطفی قربانی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه‌های زیر کلیک کنید.

فرم مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *