بررسی تاثیر عصاره زعفران بر بافت بیضه

با توجه به اثر های جانبی ناخواسته برخی داروهای شیمیایی، توجه بیشتر به اثرهای احتمالی گیاهان دارویی بر عملكرد بخشهای مختلف بدن لازم است . در این میان ، زعفران كه دارای جایگاه خاصی در الگوی تغذیه مردم است ، حائز اهمیت می باشد. در این تحقیق تأثیر عصاره زعفران بر سلول های زاینده اسپرم ( بررسی تاثیر عصاره زعفران بر بافت بیضه ) مورد بررسی قرار گرفت.

بدین منظور ، چهار گروه هشت تایی از موش های آزمایشگاهی كوچك نر بالغ مورد استفاده قرار گرفت . گروه كنترل (sham) نرمال سالین دریافت كردند و سه گروه دیگر سه دوز متفاوت 100 mg/kg/48h , 50mg/kg/48h , 25mg/kg/48h از عصاره زعفران به مدت 20 روز دریافت كردند. برای تعیین تغییرات توده بافتی، وزن بیضه ها تعیین و ریز نگار میكروسكوپی لوله های اسپرم ساز مقایسه گردید . شمارش اسپرماتوسیت های اولیه به وسیله میكروسكوپ نوری صورت گرفت.

پس از بررسی نتایج تفاوت معنی داری بین وزن بیضه ها در گروههای تجربی مشاهده نگردید. در مشاهده مقاطع عرضی لوله های اسپرم ساز تفاوت قابل توجهی در ویژگی های بافتی هیچ یك از گروه ها مشاهده نگردید . تعداد اسپرماتوسیت های اولیه در گروه تجربی 100 mg/kg/48h صورت معنی داری افزایش یافت . نتایج فوق نشان می دهد زعفران با تأثیر بر تعداد اسپرماتوسیت های بیضه می تواند به عنوان تعدیل كننده فعالیت های دستگاه تولید مثل جنس نر مطرح شود.

توجه به اثرهای جانبی ناخواسته برخی داروهای شیمیایی، ضرورت توجه بیشتر به اثرهای احتمالی گیاهاندارویی بر عملكرد بخشهای مختلف بدن را توجیه می نماید. در این میان ، زعفران كه دارای جایگاه خاصی در الگوی تغذیه مردم است، حائز اهمیت می باشد.

گیاه زعفران دارای رایحه شیرین و مزه تلخ است و از زمانهای قدیم به عنوان یك چاشنی و رنگ در غذاها و همچنین در درمان شرایط وسیعی از اختلالات همچون سرفه، نفخ شكم، اختلالات معده، بیخوابی، خونریزی مزمن رحم ، اختلالات زنانگی، تب سرخ (مخملك) و اختلالات قلبی عروقی استفاده می شده است. (Fatehi et al.2003)

بررسی اثر زعفران بر درمان بیماری های اعصاب و روان

تركیبهای اصلی زعفران شامل كروسین ، كروستین ، پیكروكروسین و سافرانال در جلوگیری از تحلیل نورونها و تقویت حافظه نقش دارند اثرهای ضد افسردگی عصاره آبی و اتانولی گلبرگهای گل زعفران در موش به اثبات رسیده است. زعفران به عنوان محافظ از آسیب دیدن كروموزومها جلوگیری كرده و همچنین تعدیل كننده پراكسیداسیون چربیها و یك آنتی اكسیدان قوی و منبع سرشار ریبوفلاوین است.

همچنین ضد درد و ضد التهاب ، ضد حمله های ناگهانی (صرع) و اسپاسم است. اثرهای ضد سرطانی زعفران شامل مهار تشكیل تومورها ضد جهش و مهاركننده سنتز نوكلئیك اسیدها در سلولهای بدخیم انسان به اثبات رسیده است.(Abdullaev & Frenkel,1992)

نظر به اینكه تا كنون گزارشی در رابطه با تأثیر عصاره زعفران در بافت بیضه ارائه نشده است ، این تحقیق طراحی گردیده است . در این مقاله توجه به اثرهای احتمالی عصاره زعفران با غلظتهای متفاوت بر تغییرات بافتی بیضه در موش كوچك آزمایشگاهی مورد توجه قرار گرفته است.

عصاره گیری زعفران

مقدار 100 میلی گرم پودر زعفران در 5 c.c محلول سرم فیزیولوژی حل شد. محلول حاصل به مدت 2 ساعت در دمای اتاق (25 درجه سانتی گراد) نگهداری شد. یك لوله سانتریفوژ خشك را وزن نموده و محلول حاصل را در آن ریخته و به مدت 5 دقیقه با دور 5000 سانترفیوژ نمودیم.

سپس محلول رو یی را به طور كامل خارج نموده و لوله را به همراه رسوبات به مدت 24 ساعت در دستگاه فور قرار داده تا كاملا خشك شود . لوله سانتریفوژ و رسوبات خشك شده را وزن نمودیم تا وزن مقدار ماده حل نشده بدست آید و با كم نمودن از مقدار اولیه ، وزن ماده حل شده محاسبه گردید . پس از محاسبه وزن ماده حل شده ، حجم محلول رو یی به مقداری افزایش یا فت كه غلظت آن 10 mg/ml گردید.

مدیر فروش زعفران قائنات

مصطفی قربانی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه‌های زیر کلیک کنید.

فرم مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *