خشک کردن زعفران به روش سنتی

چگونه زعفران را خشک کنیم؟ روش خشک کردن زعفران به چه شکلی می باشد؟ آیا می توان بدون هیچ وسایلی زعفران را خشک کرد؟ روش سنتی خشک کردن زعفران به چه شکلی می باشد؟

چگونه زعفران را به روش سنتی خشک کرده تا طعم و رنگ و بوی آن حفظ شود؟

زعفران با توجه به قیمت بالایی که دارد، هنگام برداشت گل زعفران، بهتر است که حواسمان به این گیاه ارزشمند باشد و مراحل آماده کردن و خشک کردن آن را به طور کامل و بدون نقص انجام داد. به نظر شما چرا این قدر خشک کردن زعفران به روش سنتی مهم است؟

ما در این مقاله سعی داریم که تمام مزایا و معایب روش خشک کردن سنتی زعفران را به طور کامل شرح دهیم.

خشک کردن زعفران به روش سنتی

قبل از هر چیزی ما باید گل زعفران را بچینیم. ما یک مقاله کامل در این مورد با نام گل چیدن زعفران در سایت منتشر کرده ایم که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

گل زعفران

برای چیدن گل زعفران، کشاورز باید صبح زود (قبل از اینکه خورشید طلوع کند) بر سر زمین های زعفرانی اش حاضر شود و قبل از طلوع خوشید اگر بتواند تمام گل ها را بچیند، ادامه کار بسیار راحت تر خواهد بود، چون گل ها غنچه می باشند و جدا کردن کلاله از گل راحت تر و بهتر انجام خواهد شد.

بعد از این که گل ها از زمین جمع شد (چیده شد) نوبت به جدا کردن ریشه یا همون کلاله زعفران از گل می رسد. در این قسمت مدت زمانی طول می کشد تا این عمل انجام شود و مهم ترین بخش همین مرحله می باشد. چون اگر این مرحله دیر انجام شود، گل ها رو به خرابی می رود و باعث می شود که گل ها از بین بروند. و از میزان عطر و بوی زعفران کم شود.

این جاست که هرچه گل زودتر چیده شود، جداسازی آن بهتر صورت می گیرد و هم قلم های زعفران در موقع خشک کردن شکل بهتری از لحاظ ظاهری به خود می گیرند.

بعد از این مرحله، نوبت به خشک کردن زعفران می رسد. باید به این نکته توجه داشت که در ایران از این روش یعنی روش سنتی بیشتر استفاده می شود و چند سالی است که به روش جدید هم انجام می دهند که در مقالات بعدی به آن می پردازیم.

مرحله خشک کردن زعفران به روش سنتی هر چقدر که مرحله قبلی با دقت و کیفیت بیشتری انجام شده باشد، زعفران در این قسمت از مرغوبیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

در این مرحله وقتی عمل جداسازی کلاله ها از گل انجام شد، زعفران را یا روی روزنامه و یا روی پارچه سفید قرار می دهند، که پیشنهاد ما پارچه است. و آن را در معرض تابش نور خورشید قرار می دهند تا عمل خشک شدن صورت پذیرد و یا اینکه آن را بیرون، در محیط آزاد قرار می دهند.

توجه داشته باشید که در این قسمت، نباید کلاله های زعفران را از هم جدا و با فاصله پخش کرد، این عمل باعث از بین رفتن مرغوبیت زعفران بعد از خشک شدن می شود و زعفران شکل جالبی به خود نخواهد گرفت.

بهتر است آن ها را روی هم قرار داده تا ریشه های آن(کلاله زعفران) شکل بهتری به خود بگیرند و در مورد نوع دسته زعفران باید گفت که آن را بعد از چند روزی باید تغییر جهت (از این رو به آن رو کرد) داد تا زیر آن و وسط دسته زعفران به درستی خشک شود.

خشک کردن زعفران با دستگاه

روش خشك كردن زعفران تعیین كننده كیفیت و ارزش نهایی زعفران می باشد. عطر خاص زعفران در هنگام خشك كردن در اثر هیدرولیزشدن تركیبات پیكروكروسین (که عامل طعم زعفران می باشد ) و آزاد كردن سافرانال (که عامل عطر زعفران می باشد) تولید می گردد.
گل زعفران را به محض چیدن، باید کلاله یا همان ریشه اش را جدا کرده و به صورتی که گفته شد، خشک کرد و برای نگهداری زعفران برای مدت طولانی باید آن را در مکانی خشک و دور از نور نگهداری کرد.

برای جداسازی گل از ریشه هر چه سریع تر عملیات جداسازی انجام گیرد، موقع خشک شدن کلاله(ریشه زعفران) های زعفران،کلاله(ریشه زعفران) ها شکل و رنگ بسیار با کیفیتی را به خود می گیرند.

روش سنتی خشک کردن زعفران، مستلزم خشك كردن زعفران در سایه و یا اتاق گرم و خشك برای حدود 8 تا 12 روز می باشد. در این روش امكان رشد و تكثیر میكروارگانیزم ها و افزایش آلودگی و همچنین كاهش قدرت رنگدهی در اثر فعالیت آنزیم ها، بدلیل طولانی بودن زمان خشك كردن، وجود دارد.
برای همین است که امروزه خیلی کمتر از این روش استفاده می کنند و بیشتر از روش اسپانیایی استفاده می کنند.

مدیر فروش زعفران قائنات

مصطفی قربانی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه‌های زیر کلیک کنید.

فرم مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *