خاک زمین زعفران

زعفران هر چند كه در تمامي خاک ها اعم از سبك و شني و يا رسي و سنگين قابل كشت مي باشد ولي بهترين رشد و عملكرد را در خاک هاي هوموس دار با بافت متوسط لومي دارد. عملكرد اين گياه در خاک هاي نامناسب كاهش مي يابد. شوري خاک زمین زعفران باعث كوچك شدن و كمي محصول زعفران مي شود و خاك هايي كه داراي pH بين 8- 7 مي باشند، مناسب زراعت زعفران است.

تهیه زمین زعفران :

زعفران در مناطقی از ایران که آب و هوای معتدل نیمه کویری و زمین های رسی و شنی، دارند کاشت می شود. زعفران کاران عملیات تهیه زمین را که معمولاً از اوایل بهار آغاز میگردد به ترتیب زیر انجام می دهند:

در بهار پس از قطع باران های بهاری و گاورو شدن زمین ، مزرعه را به عمق 25 – 30 سانتیمتر شخم می زنند که این زیر و رو کردن زمین زعفران برای مبارزه با علف های هرز می باشد. اگر خاک زمین زعفران کمی رطوبت داشته باشد کلوخه ها نیز از بین می روند.

پس از انجام این عملیات، زمین را تا اوایل تابستان به حال خود رها می کنند تا مدتی آیش بماند. در زمان کاشت زعفران حدود 25 – 30 تن در هکتار کود گاوی کاملاً پوسيده و عاری از بذر علف ها هرز را با شخم عمیق با خاک مخلوط کرده، سپس بلافاصله ( براي ممانعت از تجزيه توسط آفتاب ) زمین را کاملاً هموار و مسطح می کنند.

پس از عملیات ردیف کشی با توجه به شیب زمین ، کرت هایی ایجاد می کنند و زمین مرزبندی می شود. بزرگی و کوچکی کرت بستگی به فاصله منابع آبی از کرت ها دارد و هر چه منبع آب نزدیکتر باشد، کرت را بزرگتر و هر چه منبع دورتر باشد، کرت کوچکتر تهیه می کنند.

 

مدیر فروش زعفران قائنات

مصطفی قربانی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه‌های زیر کلیک کنید.

فرم مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *