اهمیت استفاده از آمینو اسیدها در گیاه زعفران

محلول پاشی اسیدهای آمینه (محلول پاشی و کود آمینو اسیدی)، موجب بهبود شرایط رشد در گیاه زعفران خواهد می شود! آمینو اسیدها زمانی که محلول پاشی می شوند، توسط برگ ها جذب شده و نهایتا به تولید پروتئین ها در گیاه کمک می کنند.

محلول پاشی آمینواسیدها روی برگ های زعفران ، موجب افزایش مقدار کلروفیل در برگ ها می شود و هر چه تعداد کلروفیل ها در برگ ها افزایش یابد ، عملکرد (فتوسنتز) بیشتر خواهد شد!

یکی دیگر از نقش های مهم آمینو اسیدها در گیاهان ، بخصوص زعفران ، گذار بهتر و راحت تر گیاه از مراحل و شرایط سخت مانند ، خشکسالی ها و تنش هاست!

بخوبی مشخص شده است، در گیاهانی که مورد هجوم عوامل بیماری زا قرار می گیرند، نقش آمینواسیدها در بهبود شرایط کلی گیاه بسیار تاثیر گذار است.

از جمله مزایای دیگر محلول پاشی آمینو اسیدها در گیاهان ، افزایش مقدار پروتئین در گیاه ، ریشه ها و بطبع آن ، افزایش جمعیت میکروارگانیسم های اطراف ریشه ها می باشد. این مساله بخصوص در مورد خاک هایی که در آن ، ریشه گیاه به هر دلیل رشد مناسبی را ندارد بسیار کارساز است.

افزایش جمعیت میکروارگانیسم های مفید در اطراف ریشه ، منجر به افزایش تولید اسیدهای آلی مفید در پیرامون ریشه های گیاه شده و هر چه مقدار اسیدهای آلی بیشتر شود ، جذب مواد و عناصر غذایی موجود در خاک اطراف ریشه بیشتر و بهتر خواهد شد.

محلول پاشی آمینو اسیدها، باعث صرف انرژی کمتر توسط گیاه زعفران خواهد شد.
به عبارت دیگر ، زمانی که آمینو اسیدها از طریق محلول پاشی در دسترس گیاه زعفران قرار می گیرد ، گیاه می تواند انرژی بیشتری را در خود ذخیره نماید.

رعایت نکات مهم درباره محلول پاشی :

  1. عملیات محلول پاشی بایستی در هوای آرام ، بدون باد ، بارندگی و دور از تابش شدید آفتاب اجرا گردد.
  2. کودها حتما بایستی ابتدا در ظرف آب به آرامی ریخته شده و هم زده شوند تا کاملا حل شده و ته نشین نشود ، سپس در مخزن اصلی سمپاش با مقدار آب توصیه شده رقیق شوند.
  3. آب مصرفی برای حل کردن و رقیق نمودن کودها و سموم بایستی آب شیرین و با حداقل املاح باشد .
  4. جهت چسبندگی بهتر محلول کود به برگها ، مقداری کمی شکر به محلول اضافه شود.

کود مناسب جهت محلول پاشی

  1. اگر از کود جامد به منظور محلول پاشی استفاده می کنید باید دقت نمایید که کاملا محلول در آب باشد و پس از حل شدن در آب یک محلول کاملا یکنواخت و بدون مواد معلق به وجود آورد.
  2. کود محلول پاشی باید عاری از مواد کلر بوده و نوع مواد بکار رفته در فرمولاسیون آن فاقد خطرنمک زایی در خاک باشد (EC پائین).
  3. کود محلول پاشی باید باعث افزایش قدرت کلروفیل ، افزایش قدرت رشد رویشی و تسریع در رشد نقاط مریستمی و جوانه انتهایی و افزایش نقل و انتقال عناصر غذایی در گیاه زعفران گردد.
  4. کود محلول پاشی باید باعث افزایش وزن ، تعداد بنه ، افزایش رنگ پذیری ، افزایش گل آوری و همچنین افزایش مقاومت گیاه به سرما ، گرما و تنش های محیطی گردد.

توجه : کشاورزان عزیز ، به منظور جلوگیری از تقلب در هنگام خرید کود و همچنین اطمینان از درصد عناصر موجود در کود خریداری شده می توانند به پایگاه جامع اطلاعات مواد کودی کشور در آدرس ذیل مراجعه نموده و از صحت کود انتخابی خود اطمینان حاصل فرمایند.

 

کود جامد کاملا محلول در آب حاوی

12 درصد نیتروژن – 8 درصد فسفر – 4 درصد پتاس ++++ 2000 پی پی ام آهن – 1000 پی پی ام منگنز – 1000 پی پی ام روی – 500 پی پی ام مس ( همه بصورت کلات)

روش مصرف : محلول پاشی سه تا چهار نوبت
از محلول پاشی در روزهای بارانی خودداری کنید و بهتر است محلول پاشی در عصر ها انجام شود.

نتیجه گیری

بر اساس مطالب فوق می توان اینطور نتیجه گرفت که ؛ محلول پاشی اسید های آمینه به همراه عناصر ماکرو و میکرو ، در هنگام تحلیل ریشه زعفران (اواسط بهمن تا اواخر اسفند ماه)، بسیار بسیار مفید خواهد بود.
باید توجه داشت که استفاده از دُز ( مقدار ) بالای کودهای آمینواسید ، نه تنها سودی ندارد ! بلکه بشدت مضر بوده و موجب گیاه سوزی در زعفران خواهد شد!

مدیر فروش زعفران قائنات

مصطفی قربانی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه‌های زیر کلیک کنید.

فرم مشاوره

4 thoughts on “اهمیت استفاده از آمینو اسیدها در گیاه زعفران

  1. اکسیر آمین تک آسیا گفته:

    مزایا محرک زیستی آمین تک:
    1- حاوی بیش از 19 نوع آمینو اسید : آمینو اسیدها واحدهای سازنده پروتئین ها هستند که در سنتز ترکیبات ثانويه متابولیسمی که نقش‌های متعدد تغذیه ای، هورمونی و فیزیولوژیکی دارند و می‌توانند موجب افزایش فعالیت‌های رویشی و زایشی گیاه شوند.
    2- بهبود حاصلخیزی خاک و محرک ارگانیسم های مفید خاک: وجود آمين تک در خاك مي تواند باعث بهبود و تقويت ميكرو فلوراي خاك شده كه اين موجودات مي توانند عامل مهمي در تسهيل جذب عناصر توسط ريشه گياه باشند. برای مثال، آمینواسید متيونين از پيش سازهای فاكتورهاي رشدي است كه باعث استحكام ديواره سلولي فلوراي ميكروبي خاك مي شود.
    3- تنظیم کننده سنتز هورمون های گیاهی و افزایش دهنده فعالیت فیزیولوژیکی گیاه: آمین تک پيش ساز ساخت و فعال كننده هورمون ها رشد در گياهان هستند. برای مثال، اسيدآمينه تريپتوفان پيش ساز ساخت هورمون اكسين مي باشد.
    4- تحریک بیشتر گیاه به گلدهی و میوه دهی: آمین تک از طریق فعالسازی هورمون های موثر در تشکیل گل ها و میوه ها سبب افزایش میزان جوانه زنی دانه گرده، افزایش طول لوله گرده وکاهش ریزش گل ها و میوه ها می گردند. بسیاری از آمینواسیدها نظیر پرولین، ليزين و گلوتامين جزو آمينواسيدهاي ضروري در عمل گرده افشاني مي باشند.
    5- تحریک ریشه زایی و رشد ریشه گیاهان: آمین تک نقش بسزایی در ریشه زایی و رشد ریشه گیاهان دارد. برای مثال، آمینو اسید ترپیتوفان پیش ماده هورمون اکسین می باشد. هورمون اکسین نقش مهمی در تحریک ریشه زایی و توسعه ریشه گیاهان ایفا می نماید.
    6- افزایش مقاومت گیاه در برابر شرایط نامطلوب محیطی (تنش شوری، خشکی، گرما و سرمازدگی): تنش های محیطی دارای تاثیرات مخربی بر روی متابولیسم گیاه می باشند. برخی آمینواسیدها مانند پرولین و گلایسین با تقویت دیواره سلولی و ایجاد توازن آب در گیاه موجب کاهش خسارات ناشی از شرایط نامساعد گیاهی می گردد. استفاده از آمين تک، مي تواند با تقويت و حفاظت از گياه به صورت مستقيم از اثرات مخرب آن كاسته و حتي در صورت بروز خسارت تا حد قابل توجهي به بهبود و بازيابي سلامت گياه كمك نماید . آمینو اسیدها هم چنین قادر به بازیابی سریع رشد رویشی پس از دوره استرس می باشند. در واقع بواسطه افزایش ضخامت و استحکام دیواره سلولی، انگیزش مسیرهای انتقال سیگنال در سلول های گیاهی و افزایش فعالیت های آنتی اکسیدانی سبب بهبود مقاومت گیاهان به تنش ها می شوند.
    7- بهبود طعم، رنگ و اندازه میوه ها: فعالسازی فرایند تشکیل قند و افزایش میزان پروتئین حاصل از مصرف آمين¬تک، موجب بهبود کیفی (طعم و رنگ میوه) و ویژگی های کمی (افزایش وزن و یکسان سازی اندازه میوه) می شود. آمين تک بواسطه افزایش سنتز آنتوسیانین در اپیدرم میوه ها و افزایش تجمع محتوای قند باعث بهبود کیفیت میوه ها می شوند.
    8- تسریع در رشد و زمان رسیدگی میوه ها: آمین تک با القا هورمون اتیلن موجب افزایش سرعت رسیدگی محصول می شود.
    9- موثر در فعال سازی روزنه های گیاهی: روزنه های هوایی ساختارهای سلولی هستند که توازن فعالیت های متابولیکی گیاه را عهده ار می باشند و توسط فاکتورهای محیطی هم چون ( نور، رطوبت، دما و غلظت نمک ها) کنترل می شوند. کاربرد ترکیبات آمین تک، در شرایط نامساعد محیطی از انسداد روزنه های هوایی جلوگیری می نماید.
    10- آمین تک، افزایش دهنده سبزینگی و تولید کلروفیل: آمینو اسیدها، ماده اصلی و حیاتی در سنتز کلروفیل به شمار می روند. کلروفیل عامل جذب انرژی خورشید و انجام فرآیند فتوسنتز است. در میان آمینو اسیدها، گلوتامیک اسید به عوان عامل پیش ساز در سنتز کلروفیل معرفی شده است.
    11- قابلیت ترکیب با کودها و کیلیت شدن با ریز مغذی ها: کاربرد آمین تک به همراه عناصر غذایی میکرو، جذب و انتقال این عناصر را در گیاه تسهیل می نماید. از آنجا که کیلیت های آمین تک فاقد بار الکتریکی هستند به راحتی از لایه کوتیکولی عبور کرده و عنصر کیلیت شده را به محل سلولی می برند.
    12- محتوی عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم برای تغذیه گیاه
    13- عملکرد سریع تغذیه ای: آمین تک به عنوان یک مخزن انرژی به شمار می رود که روی گیاه اسپری شده و به گیاه اجازه می دهد تا با دشواری کمتری بافت ها و ساختار گیاه را بسازد.
    14- صرفه جویی در مصرف انرژی: ترکیبات آمین تک، عناصر تغذیه ای ارگانیک با وزن مولکولی پایین هستند و از اینرو مصرف انرژی زیستی گیاه را کاهش می دهند.
    آلانین سنتز کلروفیل، تنظیم باز شدن روزنه‌های گیاهی، گرده افشانی، مقاومت به خشکی
    پرولین جوانه زنی دانه‌های گرده، مقاومت به شرایط شوری، خشکی و دما
    گلوتامیک اسید جوانه زنی بذر، پیش ساز در سنتز کلروفیل
    آسپارتیک اسید جوانه زنی بذر و در متابولیسم اسیدهای آمینه
    فنیل آلانین گرده افشانی
    تیروزین گرده افشانی، مقاومت به تنش‌های محیطی
    سرین گرده افشانی
    ترئونین گرده افشانی، مقاومت به تنش‌های محیطی
    گلایسین در سنتز کلروفیل، پیش ساز در تشکیل گروه‌های پیرول
    والین گرده افشانی، مقاومت به تنش‌های محیطی، جوانه زنی بذرها
    لوسین مقاومت به شوری، جوانه زنی دانه‌های گرده
    ایزولوسین مقاومت به شوری، جوانه زنی دانه‌های گرده، گرده افشانی
    هیستیدین باز شدن روزنه‌های برگ
    متیونین به عنوان پیش ساز هورمون اتیلن، تنظیم باز شدن روزنه های برگ
    سیستئین در ساختار آنزیم نیتروژناز
    لیزین تنظیم بازشدن روزنه‌های برگ، جوانه زنی دانه‌های گرده، سنتز کلروفیل
    آرژنین مقاومت به تنش شوری، پیش ساز تشکیل پلی آمین‌ها

  2. اکسیر آمین تک آسیا گفته:

    شرکت اکسیر آمین تک آسیا ، اولین و تنها تولید کننده آمینو اسیدهای کشاورزی در ایران با برند آمین تک Amintech
    مشهد ، شهرک صنعتی توس ، فاز 2 ، اندیشه 3
    05135410720

    • محمد قربانی گفته:

      لطفا در مورد آمینو اسیدها برای کشاورزان توضیح بفرمایید و اینکه چه مزایایی داره و برای چه محصولاتی مورد استفاده قرار میگیره و اینکه چه تاثیری برای زعفران دارد؟(توضیح کامل)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *