نگهداری از زعفران در برابر عوامل محیطی

نگهداری از زعفران در برابر عوامل محیطی
به خاطر داشته باشید زعفران را در محیطی تاریک ، خشک ، خنک و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. به دلیل این که اگر زعفران برای مدت طولانی در مقابل نور قرار داشته باشد به مرور رنگ آن از بین می رود و از کیفیت و مرغوبیت آن کاسته می شود و در موقع استفاده نه رنگ دهی و نه طعم جالبی خواهد داشت. بهترین ظرف نگهداری از زعفران در درجه اول ظرف‌های فلزی و بعد ظرف‌ های شیشه‌ای رنگی هستند.

اگر زعفران در معرض هوای آزاد قرار گیرد، ضمن اینکه از عطر و بوی آن کاسته می شود ممکن است آلودگی های محیطی به آن سرایت کند. محل نگهداری زعفران باید دور از دسترس حشرات و جوندگان باشد.

زعفران باید در مکانی دور از مواد شوینده و شیمیایی، خصوصا مواد معطر نظیر عطرها و ادکلن ها نگهداری شود. در کل زعفران باید در شرایطی نگهداری شود که از هر گونه عطر، طعم و رنگ خارجی (خطرناک یا بدون خطر ، مطبوع یا غیر مطبوع ) محفوظ بماند.
ضمنا باید توجه داشته باشیم، زعفران را به گونه ای نگهداری کنیم تا از خرد شدن آن در هنگام نگهداری یا حمل و نقل جلوگیری شود؛ زیرا خرد شدن زعفران باعث کاهش ارزش اقتصادی آن می شود. ظرف‌ های پلاستیکی برای نگهداری مناسب نیستند زیرا در مدت کوتاهی از اسانس و مرغوبیت زعفران کم می‌شود. بهتر است هنگام مصرف آن را پودر کنید.اگر زعفران به صورت پودر مصرف شود،رنگ دهی و طعم بی نظیر آن بیشتر ظاهر شود.

برای بهتر پودر شدن زعفران نیز بهتر است آن را با هاون‌های کوچک که از مرمر ساخته شده‌اند به صورت گَرد درآورید بعد برای استفاده در غذاها ، چاشنی های غذایی، چای زعفران و …  استفاده نمود.

پس از خشك كردن و سرد نمودن، زعفران را داخل ظروف مناسب قرار می دهند. زعفران ممكن است در ظروف شیشه ای، پاكتهای پلی اتیلنی (L.D)، قوطی های پلی اتیلنی (H.D) و یا پاكتهای آلومینیومی لایه دار بسته بندی شود. زعفران باید پس از بسته بندی برای جلوگیری از فشرده شدن داخل كارتن قرار گیرد و هنگام ترابری در جعبه های چوبی یا فلزی گذاشته شود.

زعفران را نباید در مقابل نور خورشید قرار دهید چون باعث میشود که رنگ و بوی آن از بین برود و رو به سفیدی برود و هم اینکه نباید آن را در مکانی که رطوبت دارد قرار داد. نگهداری زعفران مهم است چرا که در صورت نگه‌داری نامناسب، به مرور زمان اسانس آن تبخیر شده و از اثرات دارویی و طعم و مزه‌ی آن کاسته می‌شود و مرغوبیت آن از دست می‌رود.

زعفران بویژه بعد از آسیاب شدن باید دور از نور و رطوبت و در جام شیشه‌ای نگهداری شود. زیرا با توجه به این که اسانس (مواد معطر) زعفران قابل تبخیر شدن است در صورت نگه داری نامناسب، به مرور زمان اسانس آن تبخیر شده و از اثرات دارویی و طعم و مزهٔ آن کاسته می‌شود و مرغوبیت آن از دست می‌رود.

بسته بندی و نگهداری زعفران

  • بسته بندی و نگهداری زعفران باید با اصول و بطور صحیح انجام شد تا عطر و رنگ و طعم آن کاملا حفظ شود.
  • از قرار دادن زعفران ها در معرض نور و رطوبت خودداری شود.
  • از قرار دادن زعفران ها در محیط گرم خودداری شود.
  • زعفران را باید در داخل شیشه های درب دار و جعبه های چوبی درب دار و دور از حرارت و نور و رطوبت نگهداری کرد.
  • از باز گذاشتن درب ظروف نگهداری زعفران خودداری شود تا مانع از بین رفتن عطر زعفران گردد.
مدیر فروش زعفران قائنات

مصطفی قربانی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه‌های زیر کلیک کنید.

فرم مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *