محلول پاشی مزارع زعفران

محلول پاشی مزارع زعفران به چه شکلی می باشد؟ در شرایط آب و هوایی محلول پاشی حتما دمای محیط در این زمان ۱۰ درجه بالاتر باشد و هوا کاملا افتابی باشد و ۲۴ ساعت قبل و ۲۴ ساعت بعد بارندگی نباشد، محلول پاشی از زمانی شروع کنید که شبنم صبحگاهی از روی برگ کم شده باشد و برگ خیس نباشد مثلا از ساعت ۱۰ صبح تا دو بعد از ظهر زمان مناسبی می باشد.

آب مصرفی برای این کار باید تمیز و بدون گل ولای باشد و بهتر است از آب شیرین استفاده کنید و ph آب باید ۷ باشد و برای کاهش ph می توانید از صابون ها مخصوص سمپاشی استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید برخی از صابون ها و کودها قابلیت اختلاط ندارند و قبل از اختلاط در سطح کم ازمایش کنید؛
برای آب محلول پاشی از اب خیلی سرد و یخ زده استفاده نکنید و سعی کنید که هنگام محلول پاشی باد نباشد.

کود های مورد استفاده برای زعفران

در مورد کودها باید در نظر داشت که از فروشنده در مورد اختلاط ها و دوز های مصرفی سوال کنید. برای انتخاب کودهای محلول پاشی به شرایط ابیاری و کودهای که در خاک مصرف کرده اید دقت کنید. استفاده از ریز مغذی و اسید امینه و جلبک دریایی به همراه کود ان پی کا در اولویت می باشد.

بررسی نقش گچ کشاورزی در کاهش شوری خاک مزارع زعفران

میزان آب استفاده شده در محلول پاشی:

مقدار آب مصرفی در یک هکتار برای محلول پاشی در اوایل که برگ کم هست بیشتر از ۴۰۰ لیتر نباشد ولی بعد با رشد برگ و افتادن برگها روی هم مقدار اب افزایش پیدا میکند و به ۱۰۰۰ لیتر میرسد.البته مقدار اب سمپاشی به نوع سمپاش و نوع کود مصرفی بر میگردد پس حتما از فروشنده سوال کنید.

نکات محلول پاشی زعفران

  • اولین نکته اینکه با توجه به تحقیقات علمی انجام شده و تجربیات سالهای قبل کشاورزان محلول پاشی در محصول سال بعد بسیار تاثیر گذار است و هر چه تعداد محلول پاشی بیشتر باشد بهتر است.
  • در تکرار محلول پاشی از کودهای متفاوت استفاده کنید و چون هر کودی یک دوز مصرفی دارد حتما اختلاط ها و دوز های مصرفی را از اطلاعات برچسب کود یا از فروشنده ها بپرسید.
  • بهتر است فاصله بین تکرار محلول پاشی بین ۱۰ تا ۱۵ روز باشد.
  • برای محلول پاشیها و تعداد ان حتما به ابیاری ها دقت کنید اگر ابیاری کم هست تعداد محلول پاشی را کم کنید و هم نوع کودها تغییر بدهید و این توصیه ها فقط در صورتی است که شما چهار ابیاری نیاز زعفران را انجام می دهید.البته میتوان بدون آبیاری هم اینکار را کرد ولی با شرایط خاص و کودهای خاص که این کار حتی بسیار مفید هم خواهد بود.
  • چون در زمستان هستیم و تنش گرما نداریم قبل و بعد محلولپاشی نیاز به ابیاری نیست و هر زمان که دمای محیط اجازه داد محلولپاشی انجام میشود. مهمترین مرحله کوددهی زعفران، اوایل بهمن تا نیمه اسفند به صورت محلول پاشی و کودآب است.
  • نقش محلول پاشی های زعفران در اوایل بهمن ماه و اسفند در باردهی افزایش عملکرد زعفران انکارناپذیر است و خوشبختانه نتایج بسیار خوبی در افزایش عملکرد زعفران داشته است.
  • تامین عناصر ضروری زعفران از تزریق سبزینه در بهمن و اسفند باعث افزایش قدرت پیاز دختری و درشت شدن آن و تبعا، افزایش گل در سال زارعی آینده می شود.
مدیر فروش زعفران قائنات

مصطفی قربانی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه‌های زیر کلیک کنید.

فرم مشاوره

5 thoughts on “محلول پاشی مزارع زعفران

  1. جلال گفته:

    سلام‌بعد‌از‌محلول‌پاشی‌دمای‌هوا‌برای‌چند‌روز‌باید‌مساعد‌باشد‌یعنی‌سرد‌تخبندان‌نباشد‌با‌تشکر

  2. ab.mo.273 گفته:

    سلام برای ۶۰۰مترمربع زمین زعفران، کود لازم محلول پاش برای ۵ نوبت میخواستم ۰۹۱۳۳۹۳۳۰۹۸

    • مدیرسایت گفته:

      با سلام.
      ما فروش کود نداریم . برای مصارف کود و محلول های لازم باید به فروشگاه های کشاورزی مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *