زعفران برای چه مواردی استفاده می شود

زعفران برای چه مواردی استفاده می شود؟

تا به حال از خود پرسیده اید که زعفران برای چه مواردی استفاده می شود؟ سوالی که جواب آن را در اینجا خواهید یافت.

از زعفران می‌توان به شکل‌ های مختلف استفاده کرد:

1- دم‌ کرده زعفران یا چای زعفران:

نیم گرم زعفران را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت نیم ساعت روی آتش بسیار ملایم بگذارید تا دم بکشد.

2- گرد زعفران:

زعفران را در شعله با دمای 25 درجه سلسیوس خشک کرده و سپس آسیاب کرده و از الک خیلی ریز رد کنید تا گرد نرمی به دست آید.

3- زیان‌ های مصرف:

چون زعفران بر روی دستگاه تولید مثل اثر دارد، بنابراین زنان حامله باید از خوردن آن پرهیز کنند، زیرا ممکن است باعث سقط‌جنین شود.

خوردن زیاد زعفران برای کلیه‌ ها زیان‌ بار است. اشتها را کم می‌کند و ایجاد سردرد می‌کند و باعث اختلال حواس می‌شود. زعفران را باید در شیشه‌های دربسته و دور از نور نگهداری کرد، زیرا عطر و رنگ خود را در اثر نور از دست می‌دهد.

از زعفران در کتاب‌های رسمی داروسازی نام‌برده شده است و به شکل تنتوری با نام Tinctura OpiiCrocata وجود دارد. همچنین عصاره آن به‌طورمعمول به نام Bitters Swedish توسط کارخانه‌های مختلف تهیه و برای کاربردهای دارویی مختلف عرضه می‌شود.

زعفران در رمان طب

برحسب آزمایش‌هایی که در اروپا انجام‌شده است، زعفران خاصیت کاهش چربی و کلسترول خون و افزایش نفوذ اکسیژن در پلاسما را در موش آزمایشگاهی از خود نشان داده است.

در طب عوام نقاط مختلف جهان، زعفران به‌عنوان آرام‌بخش، ضد اسپاسم، اشتهاآور و مقوی معده استفاده می‌شود. در کشور آلمان زعفران به‌عنوان آرام‌بخش، درمان درد معده، شکم و آسم مصرف می‌شود. زعفران به دلیل رنگ شادی که دارد در غذاها باعث نشاط انسان می‌شود.

از زعفران به‌عنوان بازکننده قاعدگی و سقط‌ جنین یادشده، که مخلوط زعفران، دارچین، و تارترات آهن و پتاسیم را برای این منظور تجویز می‌کنند.

به زعفران خاصیت تقویت‌کننده قلب و مقوی مده نیز نسبت می‌دهند، در کتاب داروسازی قدیم ایران (مخزن الادویه) از مخلوط زعفران، پودر دارچین، پودر بهارنارنج، برگ گل سرخ، زرده تخم‌مرغ، مشک طبیعی و پودر غلات به‌عنوان معجون قوت یادشده است.

در طب جدید از زعفران فرآورده‌ای به نام تنتور زعفران که از حل پودر ساییده شده زعفران در الکل سفید 70 درجه حاصل می‌شود به‌عنوان داروی ضد اسهال شدید به همراه تنتور تریاک استفاده می‌شود. از تنتور زعفران در بیماری‌های پوستی به‌ویژه در شستشوی زرده‌زخم نیز استفاده می‌شود. زعفران به‌تدریج نقش خود را به‌عنوان یک ماده دارویی ازدست‌داده و بررسی‌های گسترده انجام‌شده نشان داده است که بسیاری از خواص درمانی به زعفران نسبت داده‌شده واقعیت ندارد.

مدیر فروش زعفران قائنات

مصطفی قربانی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه‌های زیر کلیک کنید.

فرم مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *