خواص ضد سرطانی کلاله زعفران

خواص ضد سرطانی کلاله گیاه زعفران (کروکوس ساتیووس)
امروزه یکی از مهمترین علل شایع مرگ در سطح جهان بیماري سرطان بوده که شیوع و میزان مرگ و میر آن در ایران، قابل توجه می باشد.

از طرف دیگر، با توجه به بومی بودن گیاه زعفران در منطقه خراسان جنوبی، در مطالعه حاضر خواص ضد توموري کلاله زعفران و برخی از مکانیسم هاي عمل آن در مدل هاي مختلف ماکرومولکولی، سلولی و حیوانی مرور شده است.

در طب سنتی از کلاله زعفران به عنوان ترکیب دارویی در درمان بسیاري از بیماريها مانند دیابت، فشارخون و سرطان یاد شده است، نتایج تحقیقات طب جدید نیز نشان داده اند که میتوان از کلاله زعفران و متابولیت هاي ثانویه آن در تولید داروهاي مکمل مرتبط با درمان انواع سرطان هاي انسانی استفاده کرد.

کلاله زعفران به شکل اختصاصی رشد و تکثیر سلول هاي سرطانی را مهار کرده درحالی که بر رشد سلول هاي نرمال بی تأثیر بوده، همچنین منجر به کاهش عوارض جانبی درمان هاي رایج می شود.

متابولیت هاي اصلی کلاله زعفران شامل مونوترپن آلدهیدها و کاروتنوئیدها میباشند که در این میان کاروتنوئیدهاي کلاله مانند کروسین و کروستین داراي اثرات ضد اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد جهشزایی بیشتري در مقایسه با سایر ترکیبات میباشند.

مطالعه حاضر پیشنهاد میکند که داروهاي ضد تومور مشتق از کلاله زعفران می توانند به عنوان درمانهاي مکمل، ایمن و امیدبخش براي انواع سرطانها در آینده نزدیک به کاربرده شوند.

مهار سرطان با کلاله زعفران

امروزه یک راهکار امیدوارکننده براي مهار سرطان، شیمی پیشگیري میباشد که به مصرف مواد غذایی یا دارویی که از بروز یا پیشرفت سرطان جلوگیري کرده، اشاره میکند.

عوامل آنتی اکسیدانی مانند ویتامین ها ، سلنیوم و عصاره برخی گیاهان ، به عنوان منابع اصلی تولید و توسعه داروهاي شیمی پیشگیري در سرطان، مطرح شده اند.

از طرف دیگر، به دلیل افزایش مقاومت سلول هاي سرطانی به درمان هاي رایج، کشف و شناسایی عوامل ضدسرطانی گیاهی جدید مورد توجه قرار گرفته است.

یکی از گیاهان بومی خراسان جنوبی زعفران (کروکوس ساتیووس) می باشد. که از زمان هاي گذشته، کلاله خشک آن به عنوان یک ماده دارویی، ادویه، رنگ خوراکی و طعم دهنده استفاده می شده است.

این گیاه داراي اثرات درمانی متنوعی از جمله ضد افسردگی، ضد تشنج، اثرات ضد آسمی، ضد دیابت، ضدالتهاب، ضد اکسیدانت و ضد سرطان می باشد.

در کلاله خشک زعفران، بیش از 150 ترکیب مختلف از جمله قندها، مواد معدنی، چربیها، ویتامینها و متابولیتهاي ثانویه شامل ترپنها، فلاونوئیدها، آنتوسیانین و کاروتنوئیدها شناسایی شده است.

متابولیتهاي ثانویه زعفران به دو دسته اصلی تقسیم می شوند، دسته اول کاروتنوئیدها مانند آلفا و بتاکاروتن، لیکوپن، زاگزانتین، کروستین و کروسینها و دسته دوم مونوترپن آلدئیدها مثل پیکروکروسین و سافرانال می باشند .

منبع غنی رنگ قرمز زعفران و یکی از محدود کاروتنوئیدهاي محلول در آب موجود در طبیعت، کروسین مسئول عطر و بوي زعفران، سافرانال و طعم تلخ آن ناشی از پیکروکروسین میباشد.

یکی از خواص دارویی مهم کلاله هاي زعفران، اثرات ضد سرطانی آن است. اولین گزارش از خواص ضد سرطانی این گیاه توسط گاینر و همکارانش در سال 1976 میلادي ارائه شد از آن زمان تاکنون مطالعات زیادي مبنی بر اثرات آنتی توموري آن روي سرطانهاي مختلف دهانه رحم، کبد، ریه، کلون، پوست، پانکراس، مثانه و پستان در محیط آزمایشگاهی یا در موجود زنده انجام شده است.

این مطالعه اثرات ضد سرطانی کلاله زعفران و متابولیتهاي اصلی آن را در سه سطح ماکروملکولی، سلولی و حیوانی مرور می نماید.

خواص ضد سرطانی کلاله گیاه زعفران (کروکوس ساتیووس)

 

مدیر فروش زعفران قائنات

مصطفی قربانی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه‌های زیر کلیک کنید.

فرم مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *