برنامه غذایی زعفران در اسفند ماه

چگونه می توانم برنامه غذایی زعفران در اسفند ماه را بدانم؟
طبق مراحل زیر می توانیم برنامه غذایی زعفران در اسفند ماه را انجام دهیم:
1-محلول پاشی میکرو عناصر همراه با جلبلگ دریایی و اسید آمینه به میزان سه کیلو در هکتار
به منظور تامین عناصر میکرو مثل آهن ، روی ، منگنز جهت گل آوری بهتر و با کیفیتر که در نهایت منجر به افزایش عملکرد 15 درصدی خواهد شد.

2- استفاده از اسید هیومیک های تخصصی ویژه زعفران به میزان دو کیلو در هکتار
به منظور ریشه زایی پیاز دختری و تقویت پیاز زعفران(بنه)، درشت شدن پیاز ، تنظیم PH خاک به منظور جذب بهتر عناصر ، افزایش مقاومت پیاز در برابر آفات مثل کنه و قارچ ها . بهتر است که علاوه بر برنامه غذایی زعفران در اسفند ماه در ماه های دیگر هم کارهایی انجام شود.
توصيه هاي لازم برای ادامه فصل :

  1. هيچ گاه گياه زعفران بر اثر بي آبي نبايد زرد شود كه در اين صورت در سال بعد با كاهش گل دهي مواجه خواهد شد، پس آبياري گياه بايد به گونه اي باشد تا برگها بطور طبيعي زرد شود.
  2. تا هنگامي كه گياه سبز ميباشد از چراي دامها در آن خودداري شود و در صورت ضرورت بعد از زردشدن برگهاي زعفران ، عمل چرا انجام شود.
  3. در صورتي كه ماندن علف زرد زعفران روي زمين امكان داشته باشد باعث جلوگيري از تابش مستقيم آفتاب گرديده و اثرات منفي گرما بر پياز زعفران به حداقل خواهد رسيد.
  4. چنانچه در بعد از زرد شدن علف زعفران و چراي آن شيار كم عمقي (به عمق 5 سانتي متر) در سطح زمين انجام شود به جهت جلوگيري از هدر رفتن رطوبت زعفران در طول تابستان و جلوگيري از كاهش گلدهي در سال بعد بسياربسيار موثر خواهد بود.
  5. چنانچه در تابستان (نيمه مردادماه) آبياري صورت گرفت و علفهاي هرز رشد نمود استفاده از سم علف كش توصيه مي شود.
  6. جهت از بين بردن علفهاي هرز وجين آنها و يا استفاده از سموم در زمان مناسب (بعد از برداشت گل) توصيه مي شود.

با توجه به استفاده از برنامه غذایی زعفران در اسفند ماه و دیگر ماه های سال می توان در نظر داشت که با انجام این برنامه ها می توان هم پیازچه مرغوبی داشت و هم گل زعفران با کیفیتی.

متوسط کشت و مقدار برداشت زعفران

در اولین سال کاشت زعفران قطعا گل برداشت خواهید کرد حال مقدار برداشت گل و زعفران خشک با توجه به سال و مدیریت متفاوت میباشد.

متوسط برداشت در هر هکتار 10کیلو زعفران خشک می باشد .به آمار زیر توجه فرمایید(این آمار بر اساس هکتار و بر اساس تحقیقات چند سال پیش میباشد)

در سال اول در 1 هکتار بین 1/5 کیلو تا 2 کیلو زعفران خشک میتوان برداشت کرد.
در سال دوم 4 تا 6 کیلو زعفران خشک میتوان برداشت کرد.
در سال سوم 8 تا 10 کیلو زعفران خشک میتوان برداشت کرد.

و در سال های بعدی 10 یا بیشتر میشود برداشت کرد مثلا در سال 92 کشاورز نمونه کشوری در 1 هکتار 25 کیلو زعفران خشک برداشت کرده که این موفقیت یک مدیریت قوی می طلبد ، شاید یک روز شما این رکورد را بشکنید.

1 کیلو گل زعفران برابر با 2000 تا 2500 عدد گل میباشد .
مثلا از 70 کیلو گل 1 کیلو زعفران خشک برداشت می شود.
قیمت تقریبی هر کیلو زعفران در سال 92 بین 4/5 تا 5 میلیون تومان میباشد ، متوسط درآمد در هر هکتار بدبینانه 25 میلیون تومان می باشد.

مدیر فروش زعفران قائنات

مصطفی قربانی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه‌های زیر کلیک کنید.

فرم مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *